Sfeer afbeelding van spelende kinderen

Naar de basisschool

Als uw kind 3 jaar wordt, kunt u uw kind aanmelden voor een basisschool. In Nederland gaan kinderen voor het eerst naar de basisschool als ze 4 jaar zijn.

In 5 stappen naar de basisschool

Stap 1: een school kiezen

In Utrecht kunt u kiezen uit meer dan 100 openbare en bijzondere basisscholen. Zo kunt u een school kiezen die past bij uw kind en bij u. U kunt uw kind aanmelden voor elke school in Utrecht. U kunt ook kiezen voor scholen waar u geen voorrang hebt.

Kennismaken met scholen

Veel scholen organiseren informatiemomenten. U kunt ook bellen naar een school voor een afspraak om kennis te maken. Elke school heeft een (digitale) schoolgids. Op de websites van de scholen staat ook veel informatie. Op de scholenopdekaart.nl kunt u scholen met elkaar vergelijken.

Voor u en uw kind is het waarschijnlijk fijn als de school in de buurt is. Op de kaart hieronder staan alle basisscholen in Utrecht. Als u op deze kaart het woonadres van uw kind invult, ziet u op welke scholen uw kind buurt voorrang krijgt. U kunt uw kind voor alle scholen aanmelden, dus ook voor scholen waar uw kind geen voorrang krijgt.

Bekijk de kaart met scholen bij u in de buurt

Kind jonger dan 3 jaar?

Is uw kind jonger dan 3 jaar? Dan kunt u uw kind nog niet aanmelden. Bij sommige scholen kunt u uw interesse doorgeven. Het geeft u geen recht op een plek op deze school. Dit is vooral zodat scholen weten hoeveel leerlingen zij kunnen verwachten. Een plek op school die u is beloofd vóór de 3e verjaardag van uw kind, is niet geldig. U meldt uw kind in het kwartaal dat uw kind 3 jaar wordt officieel aan via het aanmeldformulier op deze website.

Stap 2: aanmelden

Hulp en contact