Sfeer afbeelding van spelende kinderen

Stap 2: aanmelden

Hebt u een basisschool gekozen? Dan kunt u uw kind aanmelden. Doe dit in het kwartaal waarin uw kind 3 jaar wordt.

Jonger broertje of zusje? Ook dan aanmelden

Heeft uw kind al een oudere broer of zus op de school van uw 1e voorkeur? Meld ook dan uw jongere kind aan in het kwartaal dat hij/zij 3 jaar wordt. Alleen als u dit op tijd doet, krijgt uw kind altijd een plaats op die school.

Belangrijke punten

• Maak kennis met verschillende scholen voordat u de aanmelding doet. Er zijn een aantal voorrangregels die gelden bij het verdelen van de plaatsen. Kijk goed op welke school uw kind voorrang krijgt. Meer over de voorrangregels leest u bij stap 3. U kunt uw kind aanmelden voor elke basisschool in Utrecht, dus ook voor scholen waar uw kind geen voorrang krijgt.
  • Geef meerdere scholen op, het advies is minimaal 3. Verwacht de school van uw 1e voorkeur meer aanmeldingen dan plaatsen, geef dan minimaal 5 scholen op. De kans is dan groter dat uw kind op een van deze scholen komt. Meldt u op tijd een broertje of zusje aan? Dan is 1 voorkeur opgegeven genoeg.

Als er geen plek is op de school van uw 1e voorkeur dan wordt er gekeken of de 2e, of anders 3e, of anders volgende school wél plek heeft. Bij scholen die geen plek meer hebben komt uw kind op de wachtlijst. Als er geen plek is op de scholen van voorkeur kunt u uw kind alleen nog aanmelden op de scholen die na het verdelen van de plaatsen nog plek hebben. U hebt níet meer kans op een plaats op de school van 1e voorkeur als u maar 1 school opgeeft.
  • De school van uw 1e voorkeur zet u in het aanmeldformulier op nummer 1. De school die u daarna kiest op nummer 2 en zo verder.
  • Kiest u voor een school buiten Utrecht? Neem dan contact op met de school. Woont uw kind buiten Utrecht? Ook dan kunt u uw kind via deze website aanmelden voor een school in Utrecht.

Nieuwe basisscholen in het aanmeldformulier

• Aanmelden voor HAPPY KIDS Basisschool Xperience kan via het aanmeldformulier voor kinderen die geboren zijn vanaf 1 juli 2020. Is uw kind vóór deze datum geboren dan loopt de aanmelding via HAPPY KIDS Basisschool Xperience zelf. Neem dan contact op met de school.

Formulier aanmelden basisschool

Aanmelden basisschool

• Als u het aanmeldformulier heeft ingevuld krijgt u een e-mail van de gemeente Utrecht. Hierin staat dat de gemeente Utrecht uw aanmelding heeft ontvangen.
  • Wilt u nog iets aanpassen? Tot de laatste dag van de aanmeldperiode kunt u een nieuwe aanmelding doen. Geef hierbij aan dat uw nieuwe aanmelding de vorige aanmelding vervangt. De laatste aanmelding is geldig.
  • Binnen 2 weken na het sluiten van de aanmeldperiode krijgt u weer een e-mail van de gemeente Utrecht. Hierin staat voor welke school uw kind een voorlopige plaats heeft gekregen. Om de plaats definitief te maken schrijft u uw kind in bij de school.
Wanneer u kunt aanmelden?
Geboortedatum van uw kindAanmeldperiode
1 januari 2021 t/m 31 maart 20211 januari t/m 31 maart 2024
1 april 2021 t/m 30 juni 20211 april t/m 30 juni 2024
1 juli 2021 t/m 30 september 20211 juli t/m 30 september 2024
1 oktober 2021 t/m 31 december 20211 oktober t/m 31 december 2024

Aanmelden kan in het hele kwartaal waarin uw kind 3 jaar wordt. Het maakt niet uit of u uw kind eerder of later in het kwartaal aanmeldt. Een voorbeeld: uw kind wordt op 2 februari 3 jaar oud. U kunt uw kind aanmelden van 1 januari tot en met 31 maart.

Bent u te laat met aanmelden?

Is het kwartaal waarin uw kind 3 jaar is geworden voorbij en heeft u uw kind nog niet aangemeld? En is uw kind nog geen 4 jaar? U moet uw kind dan alsnog aanmelden met het aanmeldformulier. U kunt uw kind alleen nog aanmelden bij scholen die na het verdelen van de plaatsen nog plek hebben. Kijk hiervoor op de lijst van scholen met plek voor het geboortejaar van uw kind. Bij scholen die geen plek meer hebben, komt uw kind op de wachtlijst.

Is uw kind 4 jaar of ouder? Neem dan contact op met de school van uw voorkeur. De aanmelding loopt niet via deze website.

Hulp en contact

Telefoon